holy wins

Miałam pójść wcześnie spać i nie „pościć” już dzisiaj, wyspać się i wypocząć. Jednak nie dałam rady – zajrzałam na fb i zobaczyłam tablicę zalaną wszystkim co związane z helloween. Postanowiłam podzielić się z Wami moim punktem widzenia, który na pewno nie wszystkim przypadnie do gustu, ale mimo wszystko rozwinę się..

Nie interesuje mnie czy jesteście katolikami, czy praktykujecie zasady Ewangelii w swoim życiu czy nie.Mimo, że ja tak i mój światopogląd nie godzi się na świętowanie helloween to nie pójdę wcale w tą stronę.Nie będę przekonywać, że helloween to zło. Zresztą, kto ciekawy znajdzie mnóstwo artykułów na temat szkodliwości helloween.

Moim zdaniem gubimy całą swoją tożsamość. Sklepy zalewane są chińskim towarem zamiast naszego rodzimego rękodzieła, a nasza kultura i obrzędy zanikają na rzecz szeroko rozumianej kultury masowej. Czerpiemy wszystkie „święta” i nowinki z zachodu nie pamiętając, że mamy swoje własne unikatowe.

Sama pamiętam, jak w dzieciństwie czekałam na ostatki. Mama pomagała przebrać się, a ja biegałam od drzwi do drzwi sąsiadów śpiewając znane mi do tej pory:”przyszliśmy tu na ostatki…”. Sama chętnie przekażę swoim dzieciom właśnie tę tradycję. I po co mi w związku z tym helloween?

Noc Kupały, kto wie dziś co to takiego -mało kto. Tymczasem na temat walentynek słyszymy już niemalże od połowy stycznia planując co by tu zrobić w walentynki. A przecież w naszym słowiańskim kraju w noc kupały można było przyznać się do swych miłości.

Idąc tym tropem boję się, że nastanie czas kiedy przestaniemy obchodzić święta narodowe typu 11 listopada w zamian obchodząc Święto Dziękczynienia. Nie dajmy się zwariować i pamiętajmy, że Polacy nie gęsi nie tylko swój język ale i kulturę i własną historię posiadają.

Są tacy, którzy zarzucają iż Uroczystość Wszystkich Świętych jest smutna i nostalgiczna. No dla mnie niekoniecznie. Przecież w ten dzień podkreśla się, że Niebo istnieje naprawdę i każdy może tam trafić. Tylu przed nami już tam trafiło i jest. I właśnie to świętujemy – Oni już tam są a my możemy.

Pozostawmy helloween Amerykanom, przecież nasze dzieci na lekcjach angielskiego dowiedzą się tego co z kulturą anglojęzyczną związane i czy jest dla Amerykanów helloween albo Święto Dziękczynienia.

My róbmy swoje. Moim pomysłem – nie własnym, lecz zaczerpniętym jest HOLY WINS bal świętych. Przebierzmy się za Świętych, pobawmy się, zaśpiewajmy, pooglądajmy dobry film – szczerze polecam „ŚW. Filipa Neri” i dla dzieci i dla dorosłych . Zarówno film, jak i sam święty wesoły, szalony i godny naśladowania.

Dajmy dzieciom przykład zachowania własnej tożsamości kulturowej, a jeśli jesteśmy katolikami to i tożsamości religijnej.

Nie płyńmy ślepo z prądem, ale pod prąd.

Za kogo przebrała się Starsza Ikra?

.holywins

 

5 thoughts on “holy wins

  1. Monika pisze:

    Właśnie się zastanawiałam co zrobię za parę lat jak nasza Marysia będzie chciała wziąć udział w Halloween, ale widzę że już rodzą się alternatywy 🙂

    Czyżby Matka Teresa? 🙂

    Polubienie

  2. Ewa k. pisze:

    A ja widzę w tym jeszcze jedno zagrożenie – nieświadome przyzwolenie złym energiom na udział w naszym życiu. Dla mnie takie zabawy to nie zabawy, podobnie jak inne ingerencje typu wróżby czy wywoływanie duchów. Trzeba być bardzo ostrożnym…

    Polubienie

  3. Zaneta pisze:

    Moja siostraieszka w Ameryce tam ten dzien jest hucznie obchodzony zawsze po tym dniu dzwoni do nas na skype pokazac ile dziewczynki uzbieraly cukierkow i jak byly przebrane. Zawsze wyslucham nie potepiam bo jej decyzja, jednak z noich obserwacji wynika ze halooween bardzo zle wplywa na jej dzieci zawsze sa wesole a jak nadchidzi ten dzien to jakby szatan w nie wstapil chyba poprostu maja wpajane ze to samo zlo ale czy warto?? Czy warto poswiecac swoje dzieci dla wiaderka cukierkow i ryc im psychike? Jestem zdecydowanym przeciwnikiem i bedziemy omijac szerokim lukiem haloween.
    Mama Julii

    Polubienie

Skomentuj

