Moje sposoby na ogarnianie codziennej rzeczywistości.

Syndrom wicia gniazda nadal się nie skończył, a wydarzenie ogarniam przestrzeń nadal trwa (tutaj). Niebawem będzie czekać małe sprawozdanie z realizacji poszczególnych celów zadania, ale póki co zapraszam co tekstu, który dzięki kilku radom pomoże i pokaże, jak w ciągu kilku chwil ogarnąć cały domowy chaos.

Każda (prawe)perfekcyjna Pani domu, wie jak szybko tworzy się bałagan. W mgnieniu oka, z prędkością światła wyrastają przed naszymi oczami stosy brudnych naczyń, ubrań do wyprasowanie i porozrzucanych zabawek. Nie wspominając podłóg, które w ciągu kilku chwil ZNÓW nadają się do mycia.

Ja prawie codziennie mam wrażenie,że czeka mnie syzyfowa praca i to wszystko nie ma sensu. Mam jednak kilka własnych wypracowanych zasad, o których nie miałam pojęcia dopóki nie zaczęłam myśleć o tym poście.

Chętnie się nimi podzielę,a w zamian mam nadzieję, że i wy podrzucicie, jakieś rady 🙂

Jak zachować w domu (jako taki ) ład i porządek :

  1. Wykorzystuj tzw. ” zrywy”

W moim przypadku takie zrywy występują niezwykle często (myślę, że codziennie), ale często trwają niezwykle równie krótko ( ok. pół godziny).

Mam wtedy przypływ super mocy, dzięki której jestem w stanie zrobić naprawdę wiele. Jedną ręką trzymam pozbierane zabawki, drugą niosę odkurzacz, myśląc czy zdążyłam już nastawić pranie. I wiecie co w moim przypadku to działa. Często jestem w stanie zrobić przez pół godziny o wiele więcej, niż planując  3 godzinne sobotnie sprzątanie, z którego czasem nic nie wychodzi.

2. Kup programator, a nawet dwa 😉

Moja pralka i zmywarka są wyposażone właśnie w takie urządzenia. Do mnie należy jedynie zapełnienie ich wnętrza i włączenie przycisku on. Same włączają się wtedy, kiedy je zaprogramuję. Nie muszę pamiętać, by je nastawić. Dodatkowo dzięki tańszej nocnej taryfie energetycznej zyskuję kilka groszy w kieszeni.

3. Gotowanie i sprzątanie co drugi dzień.

Z  nadmiaru obowiązków, ale pewnie i z lenistwa lubię zrobić coś na zapas. Ostatnio praktykuję gotowanie na 2 dni, dzięki czemu w dniu, kiedy obiad stoi gotowy do odgrzania mogę poświęcić kilka minut więcej na sprzątanie. I nie muszę głowić się co zrobić na obiad- tego nie znoszę.

4. Zabawa w „sprzątanie”

Znacie to- wychodzące z każdego kąta zabawki? Podłoga zawalona klockami, książkami i innymi cudami? Ja aż za bardzo. Znalazłam na to sposób, kiedy Starsza Ikra podrosła. Staram się, by sprzątanie po zabawie weszło córce w nawyk, więc sprzątanie traktujemy jako kolejną zabawę (pomysły na zabawy tutaj ). Wrzucamy zabawki do pudeł, liczymy ilość schowanych zabawek  – oczyszczamy miejsce zabawy, by za chwilę mogło zapełnić się kolejnymi skarbami.

5. Zaproś dziecko do pomocy.

Jest to , jakiś pomysł zwłaszcza, kiedy dziecko przechodzi etap naśladowania. U mnie właśnie tak jest . Efekt ścierania kurzu wspólnie ze Starszą Ikrą bezcenny. I wspólnie spędzony czas( popatrz tutaj) równie bezcenny.

6. Miej stałe produkty zawsze w spiżarce.

Zawsze będziesz przygotowana na nagłych gości czy odwiedziny teściowej. Szybka sałatka z produktów, które lubisz i znasz nie będzie problemem.

7. Rób zapiekanki

Proste na bułeczce czy makaronowe cieszą bogactwem smaku i aromatu,a ich przygotowanie zajmuje góra 30 minut. Ja bardzo lubię zapiekanki makaronowe, często przygotowuję je z tego co właśnie znajduje się w lodówce. Myślę, że niebawem zaskoczę Was jakimś przepisem.

8. Odkładaj rzeczy na miejsce.

Bycie żoną i mamą nauczyło mnie jednego, że nic nie ma swojego miejsca. Starsza Ikra przekłada rzeczy tam gdzie jej się podoba, a Ikrowy tata zostawia rzeczy tam, gdzie z nich korzystał. Dzięki temu mama ma wieczorem tą przyjemność zebrania wszystkiego co zbędne i poodkładania na przeznaczone do tego miejsce. Następnego dnia rano moje oczy cieszy oczyszczona przestrzeń, która już wieczorem wcale nie wygląda tak samo. I przypomina by znów ją uporządkować.

9. Wykorzystuj czas, kiedy dziecko się kąpie.

Ja właśnie tak robię, otwieram drzwi od łazienki, widzę i słyszę, jak Starsza Ikra pluska się w wannie, raz po raz bawiąc się gumowymi kaczkami. W tym samym czasie zbieram rzeczy do prania, prasuję lub podlewam kwiaty. Zawsze jedna domowa czynność na plus.

10. Prasuj kilka sztuk dziennie.

Ostatnimi czasy wprowadziłam sobie taką zasadę. Wybieram 5 do 7 sztuk i prasuję w momencie, kiedy Ikra akurat bawi się lub kąpie. Efektem czego jest zmniejszająca się góra z prasowaniem. Jupii!. Może wkrótce w ogóle zniknie 🙂

 

To chyba tyle. 10 rad, które mi pomagają ogarnianie domowego chaosu. Podrzucajcie rady w komentarzach. Może podpowiecie, jak skutecznie i szybko umyć panele tak, by nie miały smug. Albo, jak radzicie sobie z niekończącym się praniem i prasowaniem? Ja czekam, z przyjemnością skorzystam.

F1000005

by Katarzyna Duda

 

 

 

Reklamy

4 thoughts on “Moje sposoby na ogarnianie codziennej rzeczywistości.

  1. Małgosia K. pisze:

    O mamo, o praniu i prasowaniu to Ty mi lepiej nic nie mów… Jak nadchodzi dzień prania, to mam wrażenie, że się nie skończy. Trzy pralki to czasem mało… I weź to później uprasuj (zgroza!) Ja mam złotą metodę – teściowa, która z braku zajęć jak dorwie się do żelazka, to uprasuje mi całą tą nieszczęsną stertę 😀 Jednak są jakieś plusy mieszkania z teściami w jednym domu 😀 Reszta w sumie tak jak u Ciebie. Łapę chwile i sprzątam kiedy tylko się da, podczas kąpieli córeczki również 😉

    Polubienie

  2. Z filiżanką kawy pisze:

    Ja też jestem bardzo systematyczna i kocham porządek, nie wyobrażam sobie też żeby codziennie nie było w naszym domu ciepłego obiadu wiadomego pochodzenia tj, spod mojej ręki ;). Rady, które wskazujesz są kluczem do sukcesu w efektywnym prowadzeniu domu, zgadzam się z punktami, co do jednego :).

    Polubienie

  3. ewa k. pisze:

    „Lubię” umyć podłogę jak nikogo nie ma, np. poszli spać i do wiadra z wodą wlewam pół ilości płynu, wskazanego na butelce, by nie było dużej piany, a tym samym smug… powodzenia;]

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s