Aktywna ciąża- zdrowa mama, zdrowe dziecko.

Dziewczyny, przyszłe mamy! Aktywność w ciąży  wcale nie jest zabroniona,a wręcz wskazana. Oczywiście ze zgodą lekarza. Pokażę wam, że nie jest to wcale trudne, a korzyści płyną zarówno dla Was, jak i dla dziecka.

Ciąża nie jest stanem chorobowym, a naturalnym stanem fizjologicznym. Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy lekarz zabrania ruchu i wtedy jest to całkowicie zrozumiałe, gdyż bezpieczeństwo matki i dziecka jest najważniejsze.

W jednym z wcześniejszych wpisów wspominałam o tym, że warto być aktywnym w ciąży(tutaj).Na własnym przykładzie przekonałam się, jak ważna jest aktywność przyszłej mamy. Byłam aktywna do samego końca. Jeszcze tydzień przed porodem prowadziłam zajęcia (jeden z moich fachów to własnie instruktor fitness )wspomagające odpowiednią postawę i samopoczucie tzw. zdrowy kręgosłup. Ba! Nawet umówiłam się z ćwiczącymi na kolejny tydzień, ale poród uniemożliwił mi spotkanie.

Ćwiczyłam regularnie przez okres całej ciąży ok. 3 razy w tygodniu, zarówno sama, jak i prowadząc zajęcia. Oczywiście w każdym trymestrze, wraz z rosnącym brzuszkiem i za zgodą lekarza dobierałam natężenie ćwiczeń do wieku ciąży.

Co dały mi ćwiczenia w ciąży?

  • lepsze samopoczucie
  • sprawność , mimo rosnącego brzuszka nie czułam się mocno ograniczona ruchowo
  • brak takich dolegliwości, jak obrzęki czy bóle kręgosłupa
  • lżejszy poród
  • bardzo szybki powrót zarówno do formy, jak i sylwetki.

Co dały ćwiczenia mojej starszej Ikrze

Dzięki temu, że ja byłam podczas ćwiczeń mocno dotleniona- czułam ja Starsza Ikra rusza się żwawiej. Pewnie to tylko moje przypuszczenia, ale od urodzenia Starsza Ikra jest bardzo sprawna fizycznie, uwielbia ruch może moje ćwiczenia też miały na to wpływ?!

Z jakich form ćwiczeń korzystałam ?

Streching, pływanie, pilates, ćwiczenia rozciągające, ćwiczenia z piłką gimnastyczną. To wszystko sprawiło, że czułam się dobrze, a dolegliwości ciążowe mi nie doskwierały.

W obecnej ciąży jest mi trochę trudniej zorganizować czas na ćwiczenia ze względu na Starszą Ikrę , jednak podejmuję starania i ćwiczę choćby 2 razy w tygodniu. Nawet wyjście na basen ze Starszą Ikrą jest sposobnością, by poćwiczyć i wspólnie miło spędzić czas.

Co polecam przyszłym mamom?

Pływanie jest naprawdę godne polecenia, ponieważ woda sprawia, że czujemy się lżejsze, utrzymuje nasz ciężar ciała i pomaga wzmocnić mięśnie bez nadmiernego wysiłku.

Pilates jest bezpieczny dla mamy i dziecka, zmniejsza niekorzystne objawy związane z ciążą oraz poprawia postawę ciała i samopoczucie.

Joga w ciąży jest również popularna, pomaga przygotować ciało do porodu oraz uczy jak się relaksować, co też jest pomocne w trakcie porodu. Ja ze względów wyznaniowych jogi nie praktykuję (chodzi mi głównie o sferę ducha), jednak wiem, że wielu mamom pomogła.

Spacery, marsze to też jest polecane przyszłym mamom jako znakomity trening usprawniający ciało i zachowujący kondycję. Wiem, że wraz z rosnącym brzuszkiem trudno jest maszerować, ale dla chcącego nic trudnego. Zastąp jazdę samochodem krótkim spacerem , choć raz dziennie.

W kolejnych wpisach będę wam przedstawiać propozycje ćwiczeń dla mam w ciąży, mam nadzieję, że skorzystacie.

W poprzedniej ciąży nie udało się sfotografować mnie w trakcie ćwiczeń, mam nadzieję, że teraz się uda.

A Ty, jak aktywnie spędzasz swoje 9 miesięcy ?

dsc_0876

6 thoughts on “Aktywna ciąża- zdrowa mama, zdrowe dziecko.

Skomentuj

